Skip to Content

Jak naprawdę policzyć koszt projektu?

... Kiedy masz chaos w Excelu i mailach.
11 listopada 2025 przez
Jak naprawdę policzyć koszt projektu?
Dawid Gacek
| Brak komentarzy na ten moment

Problem z kontrolą kosztów

Projekt zbliża się ku końcowi. Klient jest zadowolony, choć nie obyło się bez dołków. Ale teraz przychodzi czas na kluczowe pytanie: ile naprawdę na tym zarobiliśmy?

By obliczyć rentowność, musisz podsumować wszystkie koszty... i tutaj zaczynają się schody.

Zwłaszcza, gdy projekt był sprzedany w ustalonej cenie (ryczałt), ale po drodze "wpadły" dodatkowe zmiany i kilkadziesiąt nadprogramowych godzin. Zaczyna się żmudne dochodzenie. 

Trzeba ręcznie zliczyć:

  • Czas pracy pracowników i związane z tym koszty (kto, ile, przy jakim zadaniu?).
  • Koszty podwykonawców (czy wszystkie faktury zostały przypisane?).
  • Koszty delegacji i wszystkie inne wydatki pracownicze (hotele, bilety, diety).

Musisz więc przekopać się przez maile, foldery projektowe i faktury, a następnie spędzić godziny w Excelu, upewniając się, że wszystkie pozycje się zgadzają. Brzmi znajomo?

Ten chaos to nie wina ludzi. To problem rozproszonych narzędzi. Gdy dane o kosztach żyją w mailach, Excelu i osobnym programie księgowym, policzenie rentowności po fakcie to dramat.

Jak wprowadzić porządek w dokumentach?

Rozwiązaniem jest działanie systemowe: jedno miejsce, które zbiera wszystkie te dane automatycznie. I tutaj właśnie pomaga Odoo. W jaki sposób?

Odoo posiada moduł do zarządzania projektami, który jest zintegrowany ze śledzeniem kart pracy (timesheets), modułem wydatków oraz modułem zakupów (dla podwykonawców).

Co to oznacza? Że wszystkie koszty poniesione w związku z projektem są widoczne w jednym miejscu i na bieżąco – w panelu projektu.

  • Podwykonawcy: Faktura kosztowa od firmy zewnętrznej jest od razu przypisywana do projektu. Jej koszt natychmiast obciąża budżet.
  • Delegacje i Wydatki: Pracownik robi zdjęcie faktury za hotel telefonem i przez moduł Wydatków przypisuje koszt do projektu. Manager tylko zatwierdza.
  • Czas Pracy Pracowników: Inżynierowie raportują czas pracy (timesheet) bezpośrednio na zadania w projekcie. System automatycznie przelicza to na koszt według ich stawek.

Dzięki temu masz spójną informację o wszystkich kosztach zlecenia. Masz szybki dostęp do faktur i wydatków z jednego panelu.

Co najważniejsze: przestajesz zgadywać. Zamiast liczyć rentowność po fakcie, monitorujesz ją na bieżąco. Widzisz, kiedy godziny "uciekają" i możesz reagować, zanim projekt skończy się stratą.

To przykład tego, jak łatwiej jest prowadzić projekt w Odoo, biorąc po uwagę tylko analizę kosztów i zysków w projekcie. To wierzchołek góry lodowej.

Jak Adapt IT może pomóc?

Rozwiązujemy te problemy z wykorzystaniem Odoo. Jeśli jesteś ciekaw, czy twój problem jest tym, w którego rozwiązaniu jesteśmy ekspertami, umów się na 20 minutową analizę potrzeb.

Jak naprawdę policzyć koszt projektu?
Dawid Gacek 11 listopada 2025
Udostępnij ten artykuł
Tagi
Archiwum
Zaloguj się by zostawić komentarz
System ERP - od czego zacząć proces wdrożenia?
I co warto o tym wiedzieć?